Decemberstress

Het eind van weer een jaar komt weer in zicht. Soms lijkt het alsof je één keer met je ogen hebt geknipperd en het ineens weer december is. Sinterklaas is het land weer uit en de kerstboom staat al even. Cadeaus moeten ingekocht worden, het diner geregeld, oh en vergeet niet de borrels en de lunches op het werk en wat gaan we doen met oud en nieuw? Alsof alles in je privéleven nog niet genoeg is, moeten ook nog de jaardoelstellingen gehaald worden, staan er evaluaties op het programma en lijkt de stapel werk op je bureau alleen nog te groeien. Druk druk druk, zo aan het eind van het jaar! De week van de werkstress en de term decemberstress vliegen je om de oren.

Stress is heel normaal en we krijgen er allemaal weleens mee te maken. Het is betrokken bij iedere vorm van inspanning die we leveren om ‘noodsituaties’ het hoofd te bieden. In de basis kan stress heel functioneel zijn, het geeft je kracht en energie om te overleven. We hebben het nodig om wakker te worden, te ademen, te eten, te bewegen en om te voorzien in onze levensbehoeftes. Het wordt pas vervelend als er aanhoudend sprake is van verhoogde spanning, dan hebben we het over ongezonde stress. Stress als je achtervolgd wordt door een beer is hartstikke functioneel.

Maar 99.9% van onze stress is mentale stress van dagelijkse bezigheden zoals deadlines, werkdruk of relationele problemen. Een te grote draaglast kan zorgen voor een storing in het evenwicht, je raakt uit balans en dat leidt tot de ongemakken van stress. En in de wintermaanden kan het dus leiden tot vaker ziek zijn, een gejaagd gevoel en een stuk minder kunnen genieten van juist die gezellige momenten. Gelukkig is stress een uitgebreid onderzocht en besproken onderwerp en zijn er allerlei manieren om er mee om te kunnen gaan. Dus laten we niet hangen in het negatieve, wat kun jij doen om december door te komen?

  1. Maak een to do list en deel ze op in plusactiviteiten en minactiviteiten. Plusactiviteiten zijn dingen die je leuk vindt om te doen, waar je plezier aan beleeft en wat je een goed gevoel geeft. Minactiviteiten zijn de dingen waar je minder zin in hebt en die energie kosten. Zo kun je ze beter inplannen en een balans creëren.
  2. Stel prioriteiten: natuurlijk moeten werkdoelen behaald worden, maar je kunt niet alles tegelijk doen. Maak een stappenplan en bespreek deze.
  3. Stem werkritme op thuisritme af
  4. Creëer ruimte voor jezelf! Plan vrije tijd voor jezelf in je kunt bijvoorbeeld een halfuurtje sporten, een boek lezen of de hond uit laten. Zolang het maar een activiteit is waar jij je goed bij voelt en je helpt ontspannen: niks moet, niksen mag!
  5. Doe niet alles zelf. Vraag je omgeving om hulp zowel op het werk als privé.
    Het is een stuk gezelliger om samen de kerstboom op te zetten, boodschappen te doen en te koken.
  6. Hou de mooie dingen dichtbij: december is een tijd om met elkaar door te brengen, om feest te vieren en te genieten. Geniet, maar wees vooral tevreden

Stress blijft een veelvoorkomend thema in al zijn vormen. Werkstress is een term die je dagelijks terughoort, zelfs op de radio. Wil jij leren hoe je hier beter mee omgaat? Neem dan eens contact op met The College Development Centre en kijk wat onze coaches voor jou kunnen betekenen.

Leave a Reply