Verhoog je productiviteit, stop met multitasken!

We weten allemaal dat telefoneren tijdens het autorijden gevaarlijk is, waarom? Omdat we met onze gedachte ergens anders zijn dan bij het besturen van een paar duizend kilo wegend vervoersmiddel. Telefonerende automobilisten hebben dankzij hun verlaagde aandacht voor de weg net zoveel kans op het veroorzaken van een ongeluk als een beschonken bestuurder. In de Verenigde Staten wordt een kwart van alle verkeersdoden veroorzaakt door smartphonegebruik in de auto. In Nederland zijn hierover geen cijfers bekend, wel is het aantal verkeersongelukken hier is de afgelopen 4 jaar met 27 procent toegenomen. Dat kan haast geen toeval zijn.

Multitasken is een leugen

Het is duidelijk: Multitasken in de auto is geen goed idee, hierover zijn we het allemaal wel eens. Maar waarom denken we dan met z’n allen dat multitasken buiten de auto wel werkt? We hebben onszelf wijsgemaakt dat als we meerdere dingen tegelijk doen, we productiever zijn. In werkelijkheid is slechts 2 procent van de bevolking goed in multitasken en wordt de overige 98 procent tot wel 40 procent minder productief wanneer zij meerdere taken tegelijk proberen uit te voeren.

  • Multitasken werkt stress in de hand;
  • Multitasken heeft een negatieve invloed op het korte termijn geheugen;
  • Multitasken verlaagd je productiviteit met 40 procent.

De term ‘multitasken’ is eigenlijk ook foutief: we doen niet meerdere dingen tegelijk, maar we switchen steeds van taak. Iedere keer dat we van de ene naar de andere taak switchen, heeft ons brein tijd nodig om te re-focussen op de nieuwe taak. Dit kost tijd en gaat ten koste van ons concentratievermogen waardoor we slordiger gaan werken en meer fouten maken.

Van multitasking naar single tasking

Het is niet eenvoudig om te stoppen met multitasken, aangezien het zo diep in onze bedrijfscultuur verankerd zit. Maar als het lukt, is het mogelijk om de productiviteit van jou en je team met tot wel 40 procent te verhogen! Omdat te bewerkstelligen hebben wij een paar eenvoudige tips:

  • Geef zelf het goede voorbeeld: Net als alle gedragsveranderingen begint het bij jezelf: Geef je medewerkers, collega’s, vrienden en familie je volledige aandacht dus leg je telefoon weg en klap je laptop dicht wanneer je met hen praat.
  • Schakel verleidingen uit: Berg je telefoon op tijdens het rijden zodat je niet in de verleiding komt even je email te checken of een telefoontje op te nemen. Doe je deur dicht wanneer je met een belangrijke taak bezig bent zodat collega’s je niet even snel om een gunst kunnen komen vragen.
  • Creëer structuur: Een to-do-list met taken is een ideale manier om taken één voor één af te werken. Begin iedere dag met taken die de hoogste prioriteit hebben en neem even een korte pauze voordat je aan een nieuwe taak begint.
  • Durf nee te zeggen: Multitasken is vaak het gevolg van teveel hooi op je vork nemen. Collega’s die vragen of je even snel dit of dat voor hen kan doen terwijl je zelf eigenlijk al verzuipt in het werk; het komt helaas te veel voor. Je eigen werk heeft prioriteit, dus durf nee te zeggen!

En onthoud: Niemand merkt het als je een email of appje niet binnen 5 minuten beantwoordt en  niemand neemt het je kwalijk als je tijdens het autorijden je telefoon niet opneemt. Door te stoppen met multitasken en je op één taak tegelijkertijd te focussen, kun jij je productiviteit van jou en je team met maar liefst 40 procent verhogen! Dat is de moeite waard, toch?

Leave a Reply

Download Whitepaper
4 onmisbare HR-thema's voor 2020

Download onze whitepaper en ontdek in 5 minuten de
invloed van onbewuste drijfveren op uw personeelsbeleid!
Download onze whitepaper
* Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld
close-link
Download whitepaper