Vijf tips om je dag beter te beginnen

De ochtend is zowel het meest onderschatte als het meest gehate moment van de dag. Maar juist deze stille, rustige uren vóór de dag ‘echt’ begint kunnen enorm waardevol zijn, mits ze goed gebruikt worden! Een productieve ochtend geeft je een voorsprong op de rest van de wereld. Benieuwd naar andere manieren om productiever te worden? Eerder schreven we al hoe je meer gedaan kunt krijgen en hoe je slimmer kunt werken. Het artikel dat je nu leest gaat dieper in op de geheimen achter een productieve ochtend.

“It is well to be up before daybreak, for such habits contribute to health, wealth, and wisdom”
– Aristoteles

De ochtend is de start van je dag. Een slecht begin resulteert vaak in een matige tot ronduit belabberde rest van de dag, ken je het gevoel dat wanneer je je verslapen hebt je de rest van de dag achter de feiten aan hobbelt? Gelukkig heb je de indeling van je ochtenden zelf in de hand, natuurlijk kan je kiezen voor een extra uurtje slaap; maar je zou in die tijd ook nuttigere dingen kunnen doen, zoals een boek lezen, een artikel schrijven of eindelijk eens op die lijst onbeantwoorde mailtjes reageren. Kortom: dingen waar je overdag geen tijd voor hebt. In dit artikel vind je vijf tips hoe jij meer uit je ochtenden kunt halen en je algemene productiviteit kunt verhogen.

1). Sta vroeger op (en ga eerder naar bed)

Wellicht overbodig advies in een artikel dat gaat over meer uit je ochtenden halen. Maar een uur in de ochtend wordt doorgaans veel nuttiger besteed dan een uur ’s avonds voor het slapen gaan. Want wees nou eerlijk, wat doe je nou eigenlijk voordat je naar bed gaat? Door vroeger op te staan kom je ook nog eens fris en fruitig aan op je werk, omdat jij er al een aantal uur op hebt zitten en niet met een duffe ochtendkop de auto of trein in bent gestapt (om vervolgens eerst een uur op je werk futloos voor je uit te staren). Dus concreet: ga voortaan een uur eerder naar bed (zónder telefoon) en sta een uur eerder op om dingen te doen.

2) Bereid je elke avond de dag erop voor

Door de dag met een plan te beginnen, loop je niet als een kip zonder kop rond. Zo kun je je tas alvast inpakken, de kleren klaarleggen die je die dag wil dragen, voorbereidingen treffen voor het ontbijt of een lunchpakketje klaarmaken. Dit scheelt je ’s ochtends veel tijd en is ’s avonds een mooi ritueel om de dag af te sluiten. Indien je kinderen hebt is het wellicht verstandig hen deze zelfde gewoonte aan te leren.

3) Schakel je telefoon uit

Het verstandigste is om een half uur á uur vóór je naar bed gaat je mobiele telefoon uit te schakelen en schermen (laptops, televisies) te vermijden. Het licht van elektronische schermen verlaagt de natuurlijke productie van melatonine, het hormoon dat je dag- en nachtritme reguleert. Hierdoor denkt je lichaam dat het nog lang geen bedtijd is en slaap uitblijft. Dus in plaats van het beantwoorden van mailtjes (deze kunnen best wachten tot morgenochtend) of het kijken van lollige video’s op het internet kun je beter een boek lezen, dit bevordert je nachtrust aanzienlijk! Schakel je telefoon pas weer aan op het moment dat je naar je werk gaat en je zult zien: Je hebt niks gemist.

4) Beweeg!

Herken jij het gevoel dat je pas een paar uur nadat je op bent gestaan en drie koppen koffie achter de kiezen hebt écht wakker lijkt te worden? Een goede manier om dit te voorkomen is om je lichaam direct aan het werk te zetten door middel van beweging. Dit hoeft niet perse een volledige work-out te zijn (mag wel, als jij dat wilt!), tien push-ups of een rondje, met zonder hond, lopen volstaat al om je bloedcirculatie op gang te helpen. Je zult merken dat je na wat fysieke inspanning veel sneller ‘wakker’ bent, klaar voor de dag!

5) Neem de tijd voor een goed ontbijt

Een banaan en een kop koffie vallen niet onder een ‘goed ontbijt’. Men zegt wel eens dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, het is tevens de meest overgeslagen maaltijd van de dag. Veel mensen kopen snel wat ongezonds op het station of eten pas tegen de middag hun eerste maaltijd en dat is opmerkelijk. Want wanneer je opstaat heb je minimaal 6 á 8 uur niet gegeten. Een goed ontbijt bevat voldoende voedingstoffen om de dag te beginnen. Wie niet goed ontbijt heeft minder energie om de dag door te komen, dit resulteert in lusteloosheid en je kan er zelfs kribbig van worden. Geen wenselijke situatie als je met anderen moet samenwerken.

Volg deze tips op en niet alleen je ochtenden beginnen beter, je zult merken dat je overdag ook een stuk energieker en productiever bent. Jouw dag is immers een paar uur eerder begonnen dan die van je collega’s. Wat doe jij om meer uit je ochtenden te halen? Deel het in de reacties!

Leave a Reply

Download Whitepaper
4 onmisbare HR-thema's voor 2020

Download onze whitepaper en ontdek in 5 minuten de
invloed van onbewuste drijfveren op uw personeelsbeleid!
Download onze whitepaper
* Uw gegevens worden vertrouwelijk behandeld
close-link
Download whitepaper